Thursday 11 August 2011

bulan ramadhan :)

assalamualaikum semua! (bajet macam ramai je yang nak baca, takpe. im just writing, its up to people nak baca ke tidak. *sengih mata sepet*)

post kali ni bulan ramadhan. generally, all muslims know that ramadhan mmg bulan yang paling istimewa. oh, syawal istimewa jugak, sebab ada raya! ngehngehngeh :D takpe, now we focus on bulan ramadhan je, okay? raya baju apa? alamak, itu pasal bulan syawal. =_=''

as we all know, bulan ramadhan banyak benefit (benefit, betul ke? jap, bukan bukan, bukan benefit. emmm, banyaaaak kebaikannya. o_O betul lah benefit! aiyo!) ape la aku merepek ni,kan? urgh. lets start again.

tadi masa hantar adik ke sekolah, ada dengar dari radio. alamak, lupa ayat penuhnya. do correct me if im wrong. thanks.  ayat dia macamni, 'jika seseorang itu terlalu gembira dengan kehadiran bulan ramadhan, makanya Allah pelihara dirinya dari pintu neraka'. maaf kalau saya salah. rasanya betul.

apa yang nak diulaskan, ada sesetengah yang mmg gembira dgn kehadiran ramadhan, i feel that too. tapi, halfway je (bukan saya,minta kita dijauhkan,ya?amin). maaf, bila cakap pasal perkara wajib, mmg saya tegas dengan perkara wajib. 
terus terang saya cakap, saya tak suka orang yang ada upaya untuk berpuasa wajib, tapi dia mengabaikan tanggungjawab dia tu. im not turning my finger to you, tapi saya gerammm (like GERAM!) dgn lelaki yang smoking. tempat awam pulak tu. haduy. bencinya mmg benci. maaf ya, kalau nak merokok masa bulan puasa, jangan, jangan, jangan mrokok depan saya. doa2 lah tak terserempak dgn saya. DOA! tau? nanti takut saya benci dgn apa yang anda buat. sorry. ini saya. sorry.


oh, and lagi satu,em.. alamak. lupa nak minta maaf. maaf kalau terkasar bahasa. kalau tersalah tulis,ya? maklumlah, msa spm bm saya dapat B3 je. tak pandai pun. :( uhuhu.. 


people, lets make some changes! puasa ni untuk latih diri kita tahan nafsu kita. so, pelan pelan kita latih tahan nafsu. boleh, kan? boleh, tapi susah. mmg susah. tapi cuba fikir senang. mesti boleh. yakin boleh, ya? 

and, nak jugak pesan, bila kita puasa, tapi kita tinggal sembahyang fardhu, tak rasa salah ke dalam diri tu? Astagfirullahal'azim. bagi yang selalu rongak rongak tu, jom sama sama kita cuba, cuba, cuba untuk penuhkan solat fardhu ya? :)


selamat menjalani ibadah puasa. selamat menempuh bulan yang mulia, bulan ramadhan. :)


regards, 
me :)

No comments:

Post a Comment